maandag 16 december 2013

Challenge: completed!

Eindelijk, één van de challenges waar ik het meest tegenop keek (want ik kan niet zingen), is completed. Althans, vinden wij..

De challenge was als volgt:

Hoi Jochem, het Alfabet bestaat uit 26 letters. Mijn opdracht voor jullie ( mocht je je vervelen,) is een spelletje, 3x3=9. Om de beurt dus. Je begint bij de A en zo verder tot de Z. Graag wil ik hier een opname van zien. Voor ieder liedje krijg je 1 euro., het hele alfabet is 26 euro waard. Mis je letters, dan gaat dat eraf! Succes!

Ik kijk uit naar jullie zangtalenten :-)

Bea van Gool van Boxtel

Zoals ik al aangaf zijn mijn zangtalenten.. nagenoeg niet aanwezig. Maar: Bea is een groot steun voor onze 'Goede doelen'-ondernemingen, en voor Bea doe ik dus Snel iets meer. Ik ben benieuwd of ze tevreden is met het resultaat: ik heb mijn best gedaan!

Hieronder zie je vier filmpjes waarin ik steeds een aantal liedjes zing. En ja, vals. Maar toch, het is voor het goede doel. Ik ben benieuwd!

Challenge: completed!

Deze challenge was een hele lastige. Want de afgelopen dagen waren we door gebieden aan het rijden met veel bomen en water, maar weinig winkels! Nu in Östersund zijn we geslaagd!

De challenge was als volgt:

Hallo Jochem en Georg. Voor deze challenge graag een foto van een winkel met kerstchocolade onderweg. Hij is €20,00 waard. Veel succes met alles. Groetjes Sjaak en Lianne

We waren in Östersund de garage nog niet uit of we liepen tegen een echte chocolaterie aan, een specialist als het om cacao gaat. Natuurlijk hebben we een foto gemaakt.

Het is een beetje een kale etalage (dat is 'chique', schijnbaar) maar volgens ons is dit duidelijk 'Challenge completed'!

Natuurlijk was dit een beetje een erekwestie. Want als er iemand verstand heeft van lekkernijen zijn het Sjaak en Lianne wel, als eigenaren van De Verwennerij in Heusden.

Daarom snappen we dat ze kritisch zijn op het challenge-resultaat. Daarom hebben we nog een kerstetalage vol lekkernijen voor ze vastgelegd. Zie die maar als een bonus!
'

Dag 11: glad, gladder, oh god wat is het glad!

Na een rustige nacht in Jokkmokk waren Georg en ik weer vroeg uit de veren. We stonden in no-time bij de Skoda, die braaf om 06:45 aansloeg om de 600 kilometer naar Östersund af te leggen.

Het was eigenlijk niet koud, en we verwachtten dan ook geen problemen. De eerste 400 kilometer waren die er ook niet, tot ingezette dooi en sneeuwval ons een bezoekje bleken te brengen. Vanaf dat moment was het glad. Héél glad.

Diverse vrachtauto's besloten te stoppen, en het verkeer ging steeds trager rijden. Opvallend genoeg bleef de Skoda erg goed in het spoor. In het plaatsje Vilhelmina brak de kont uit, maar dit was snel gecorrigeerd. In het plaatsje Dorotea, enkele kilometers later, besloot de auto in zijn geheel een meter zijwaards te bewegen. Hoewel ook dit snel gecorrigeerd was, hebben we dit als minstens 'spannend' ervaren..

De snelheid ging al snel terug naar 40 tot 50 kilometer per uur (dat lijkt wellicht nog hoog, maar dit is gezien de omstandigheden veiliger dan een nog lagere snelheid), wat een langere zit betekent. Maar aankomen is belangrijker dan schade rijden, dus..

Eenmaal in Östersund aangekomen zijn we snel ingecheckt en de stad ingegaan. We hebben nog wat challenges die we in willen lossen namelijk. Bij terugkomst bij de accommodatie kwam net team Lumiokko aanrijden. Peter, de chauffeur van dit team, wist ons te vertellen dat de omstandigheden na ons nog veel slechter waren geworden, en al snel bleek dat enkele andere teams waren gestrand.

Even was er pret: zowel wij als team Lumiokko rijden met simpele 1.2 motoren. Wij diesel, zij benzine. Daar werd aan het begin van de Noordkaap Challenge nog wat lacherig over gedaan door andere teams met zware motoren en vierwielaandrijving, maar de Seat van Lumiokko en onze Skoda zijn de enige auto's die tot nog toe iedere rit binnen gestelde tijd en route hebben afgelegd. Ook leuk!

Morgen is de rit naar Oslo. Ook weer 600 kilometer. Er staat 10 uur reistijd voor gereserveerd. We zullen zien. Voor hen die ons op track & trace volgen; we gaan een andere route rijden dan de rest van de teams. Wij zullen in Oslo morgen de boot pakken naar Frederikdhaven, en van daar uit verder reizen. Dus toch weer een boot.

De reden van deze verandering is de route van Oslo naar Kopenhagen (600 kilometer) en de route van Kopenhagen naar Leeuwarden (850 kilometer). Deze routes komen woensdag en donderdag. Samen met de route van morgen is dat 2000+ kilometer in drie dagen onder zoals het er nu uitziet erg vervelende omstandigheden. Als het even wil gaat de brug na Kopenhagen weer dicht, net als op de heenreis.

Daarom dus de boot; minder risico's, beter uitgerust op de weg en minder kosten (dus meer geld voor Serious Request). Ook de laatste dagen staan we open voor challenges natuurlijk; verandering van route betekent niet verandering van doel.. ;)